Bilde: Fisker Inc

Ny konkurranse for Tesla

I et nytt forsøk, prøver Henrik Fisker igjen å skyte gullfulgen med sin nye Fisker EMotion.

I 2011 presenterte Henrik Fisker, og sitt nye selskap Fisker Automotive, Fisker Karma. Det var ikke den første bilen han hadde designet. Tidligere hadde han vært designsjef for BMW, Aston Martin og Ford. I motsetning til det han hadde gjort tidligere, var Fisker Karma bilen hvor han hadde virkelig kunne slå seg løs. Det var en luksuriøs hybridbil rettet mot de superrike. Det viser seg likevel at ikke alt går som det skal, selv med en CV så imponerende som Fiskers. Fisker Karma solgte bare litt over 100 biler, og selskapet gikk deretter konkurs.

Nå gir Fisker Inc. oss de første bildene av hans nye luksuriøse elbil. Bilen heter Fisker EMotion, og det er helt tydelig at Fisker er en profesjonell designer, med elegante aerodynamiske linjer langs dørene. De skryter av god benplass, både foran og bak. Alle dørene åpnes vertikalt, såkalte måkevingedører, på samme måte som den legendariske Mercedes Goldwing. Toppfarten skal være 240 km/t, og det med en fullelektrisk motor. I tillegg kan Fisker EMotion være selvkjørende, men dette vil ikke være aktuelt før dette blir tillatt i Norge. Den skal ha et rekkevidde på over 640 km, som er 160 km mer enn den aller beste Teslaen.

Fronten på den nye Fisker EMotion Bilde: Henrik Fisker
Fronten på den nye Fisker EMotion             Bilde: Fisker Inc

Teslas svar på denne maskinen er den populære Tesla Model S. Denne fokuserer særlig på sikkerhet, og er i følge nettsiden den «mest spennende sedanen å kjøre på veien.» Det er Tesla som blir den store utfordringen for Fisker. Tilsynelatende ligger Fisker EMotion til å virkelig gi selskapet litt real konkurranse på elbilmarkedet, men det er likevel mange spørsmål som står ubesvart rundt bilen. Selv om Fisker Inc sine beskrivelser ser vel så lovende ut, gjenstår det å se om bilen lever opp til forventningene.  Prototypen er forventet en gang i løpet av 2017.

Kilder:
theverge.com
topgear.com
topgear.com
tesla.com
businessinsider.com