Illustrasjon av Facebook sin sperring av AdBlock (kilde: http://peekerscitech.com/)

Dette er hva Facebook har tjent på å sperre AdBlock

Facebook sin nye sperre for Adblock plus og andre ad blockers har allerede tjent dem godt. Facebook sier at de nå har tjent 18% mere dette året enn det de gjorde året før de introduserte denne nye sperren.

Selv om AdBlock plus sa at de skulle finne en måte å omgå denne nye sperren, som de greide i en kort periode så har de ikke greid å oppnå dette målet og Facebook har fortsatt å sperre dem ute fra å fjerne deres ads. Facebook sier at grunnen til at de trenger ads for å holde service’ene deres oppe og at de ikke kan gjøre det hvis folk bruker tjenester slik som Adblock. Adblock Plus sitt motargument er at ads på Facebook kan være distraherende selv om de blander seg godt inn blant feeden din. Et annet argument de bruker er at de sørger for at brukere ikke blir ”traced” av reklame firmaer som har lyst til å selge dem ting.

Under et intervju sa Facebook CFO David Wehner at ”alt jeg har å si om Adblock sin påvirkning på våre inntekter er at vi har økt med 18% siden vi kuttet dem fra oss, dette er da dobbelt så mye som vi økte i fjor”. David Wehner spesifiserte etterpå at dette er bare fra pc’er og ikke telefoner. Facebook har hittil tjent 1.1 milliarder på ads dette året, dette er en økning fra 998 millioner fra i fjor. Selv om Facebook tjener 84% av deres ad inntekter på mobil så er pc fortsatt en del av deres totale 7.01 milliarder i inntekter i år.

Det vi må innse at vi gjør når vi sperrer bort ads’ene til Facebook er at vi også sperrer bort deres inntekter. Det er kanskje irriterende å se ads overalt, men hva er verre å ha noen små irriterende ads på nettsiden sin eller å ikke ha en nettside i det hele tatt ?

 

 

Illustrasjon av en Ablocker (kilde: techcrunch.com)

 

Kilder:

techcrunch

peekerscitech